Vanliga frågor
Vi har samlat ihop några av de vanligaste frågorna som våra kunder ställer till oss och besvarar dem här:
Vad innebär RUT-avdrag?
RUT är en förkortning av Rengöring, Underhåll och Tvätt. Med möjligheten till RUT-avdrag får du skattereduktion med 50 % på arbetskostnaden för hushållsnära tjänster som omfattar rengöring, underhåll och tvätt hemma hos dig. Flyttstädning är en sådan tjänst som omfattas av RUT-avdraget. I korthet får alltså du som kund hela 50 % rabatt på priset!
Material- och resekostnader i samband med husarbetet ger inte rätt till skattereduktion. Grundregeln för husarbete är att du ska bo i bostaden där arbetet utförs eller ha den som fritidsbostad.
Hur funkar det i praktiken? Behöver jag ligga ute med egna pengar eller fylla i ansökningar till Skatteverket?
Svaret är ett enkelt: NEJ!
Vi drar rabatten direkt på fakturan eller kvittot och när vi fått betalt från dig ansöker vi om resterande del av arbetskostnaden från Skatteverket. För detta arbete tar vi ut en administrationsavgift på endast 25 kronor per kund.
Hur vet jag om jag har rätt till detta RUT-avdrag?
För att ha rätt till skattereduktion för husarbete måste du ha
- varit obegränsat skattskyldig under beskattningsåret
- fyllt minst 18 år vid beskattningsårets utgång, och
- haft utgifter för husarbete.
Den skatt som du betalat in under året till Skatteverket måste överstiga det belopp som du vill få skattereduktion på. Du kan som högst få 50 000 kronor i RUT-avdrag per år.
Dödsbo har inte rätt till skattereduktion. Undantag är om husarbetet utförts före dödsfallet, då kan dödsboet få skattereduktion.
Om du är osäker på om du rätt till RUT-avdrag eller hur mycket du kan utnyttja rekommenderar vi att du vänder dig till Skatteverket för mer information och det helst innan du beställer tjänst av oss.
Jag fick ett beslut från Skatteverket om att jag inte har rätt till RUT-avdrag. Vad händer nu?
Om du fått ett sådant beslut från Skatteverket innebär det att även vi fått avslag på vår ansökan om skattereduktion från dem. Då kommer vi att att debitera dig fakturans totalbelopp inklusive moms. Det åligger dig som kund att utreda om du har rätt till RUT-avdrag eller ej, det gör inte vi utan vi förutsätter att kunden har tagit reda på detta innan hen beställer tjänsten av oss.
Står ni för städutrustning och -material eller ska jag som kund stå för detta?
Vi står för detta om det gäller en företagskund.
När det gäller privatpersoner beror det på vilken tjänst ni beställer. Är det regelbunden hemstädning brukar vi inte ta med oss någon städutrustning eller -material utan vi använder det som kunden har hemma.
Vi brukar föreslå att kunden har det nödvändigaste hemma såsom dammsugare, trasor, spann, mopp, svampar (grön och vit baksida), stålull, mikrofibertrasor, diskmedel, Jif och dylikt – det vill säga sådant som de flesta redan har. Om vi märker att något fattas eller håller på att ta slut meddelar vi det till er.
När det gäller flyttstädningar, fönsterputsning och andra engångsuppdrag tar vi med oss eget material och utrustning så det behöver ni inte tänka på. Om det krävs en lång stege och/eller långa skaft för att kunna rengöra ordentligt ser vi helst att ni upplyser oss om det vid beställning av tjänsten.
Hur sker betalningen? Tar ni kort?
Nej vi tar tyvärr inte emot betalning med kort, åtminstone inte i dagsläget. Däremot går det bra att betala kontant mot kvitto. Meddela oss i förväg om ni vill betala kontant så att vi kan förbereda kvitto och skicka med personalen.
Ni kan även betala mot faktura med 8 dagars betalningsvillkor.
Om RUT-avdraget ska utnyttjas och det visar sig att ni inte har rätt till avdraget förbehåller vi oss rätten att debitera er fullt pris för arbetet.